W XXIV edycji konkursu literacko-plastycznego pod hasłem „Ochrona gatunków zagrożonych”. Wzięło udział 61 dzieci z 7 szkół leżących w otulinie Słowińskiego Parku Narodowego. Konkurs odbył się w trzech kategoriach wiekowych. Trzyosobowa komisja złożona z pracowników Działu Edukacji SPN obejrzała w sumie 53 prace plastyczne które ze względu na temat i wiek uczestników zostały podzielone na dwie kategorie i zapoznała się z 8 pracami literackimi przesłanymi przez uczniów klas VII-VIII. Wszystkim uczestnikom konkursu oraz ich opiekunom serdecznie dziękujemy, a laureatom gratulujemy!
- Uczniowie oddziałów „0” i klas I-III , temat pracy plastycznej: „Jak można pomagać zagrożonym gatunkom roślin i zwierząt?”
I miejsce – Antoni Szyca klasa Ia SP w Wicku
II miejsce – Karolina Bosiacka II klasa SP Objazda
III miejsce – Dawid Kowalski klasa I SP Żelkowo
Wyróżnienie – Franciszek Kowalczyk klasa IIa SP Łeba
- Uczniowie klas IV-VI, temat pracy plastycznej:
„Rośliny i zwierzęta poza swym naturalnym środowiskiem”
I miejsce – Wiktoria Ekier klasa Vb SP Pobłocie
II miejsce – Martyna Lodzińska klasa VIc SP w Wicku
III miejsce – Milena Piekarek klasa IV ZSP Główczyce
Wyróżnienie – Katarzyna Grzeszkowiak klasa V SP Żelkowo
- Uczniowie klas VII-VIII, temat rozprawki lub wywiadu: „Człowiek – gatunek zagrożony czy zagrażający”
I miejsce – Julia Rzetecka klasa VIII SP Stowięcino
II miejsce – Anna Wesołowska klasa VIII SP Stowięcino
III miejsce – Magdalena Grzeszczuk klasa VIII SP Stowięcino
Wyróżnienie – Natalia Waleśkiewicz klasa VIIa SP w Wicku
W kolejnych trzech artykułach zaprezentujemy prace literackie, nagrodzone w XXIV konkursie literacko-plastycznym. Uczestnicy tej konkurencji dostali za zadanie znalezienie odpowiedzi na niecodzienne pytanie: „Człowiek – gatunkiem zagrożonym, czy zagrażającym?”. Oprócz złożoności tematyki, także i zadana forma tematu wymagała od młodych, nieuformowanych jeszcze umysłów krytycznego i szerokiego spojrzenia na zagadnienia, w których podobno wszystko już powiedziano i objaśniono. Nic bardziej mylnego – jak się bowiem okazuje tematyka ochrony środowiska i przyrody jest tak również złożona jak i sam przedmiot, którym owe dziedziny naszego życia się zajmują. Upływ czasu i doświadczenia ubiegłych dziesięcioleci w ochronie środowiska i przyrody pokazuje bowiem, że prostych rozwiązań nie ma, każda działalność człowieka wpływa na pozostałe elementy środowiska. Świadomość tego faktu – nawet jeżeli nie daje gotowych rozwiązań – świadczy o dużej wiedzy, wnikliwości, a może tylko świadczy o postawie sprzecznej względem dominującej obecnie narracji o braku alternatyw dla globalnych zmian na Ziemi? A może to dobrze, że młode pokolenie, które ma przed sobą jeszcze co najmniej kilka lat edukacji zanim podejmie decyzję chce podjąć się dyskusji na rzeczowe argumenty?
Czy tak jest w istocie, czy dobór przykładów dokonany przez laureatów konkursu zasługuje na rozważenie – niech Państwo ocenią sami. Zapraszamy do lektury!
Antoni Szyca, klasa 1a, Szkoła Podstawowa w Wicku, 1 m-ce Karolina Bosiacka, klasa 2, Szkoła Podstawowa w Objeździe, 2 m-ce Dawid Kowalski, klasa 1, Szkoła Podstawowa w Żelkowie, 3 m-ce Franciszek Kowalczyk, klasa 2a, Szkoła Podstawowa w Łebie, wyróżnienie Wiktoria Ekier, klasa 6b, Szkoła Podstawowa w Pobłociu, 1 m-ce Martyna Lodzińska, klasa 6c, Szkoła Podstawowa w Wicku, 2 m-ce Milena Piekarek, klasa 4, Zespół Szkolno-Przedszkolny w Główczycach, 3 m-ce Katarzyna Grzeszkowiak, klasa 5, Szkoła Podstawowa w Żelkowie, wyróżnieni