W XXIV edycji konkursu literacko-plastycznego pod hasłem „Ochrona gatunków zagrożonych”. Wzięło udział 61 dzieci  z 7 szkół leżących w otulinie Słowińskiego Parku Narodowego. Konkurs odbył się w trzech kategoriach wiekowych. Trzyosobowa komisja złożona z pracowników Działu Edukacji SPN obejrzała w sumie 53 prace plastyczne które ze względu na temat i wiek uczestników zostały podzielone na dwie kategorie i zapoznała się z 8 pracami literackimi przesłanymi przez uczniów klas VII-VIII. Wszystkim uczestnikom konkursu oraz ich opiekunom serdecznie dziękujemy, a laureatom gratulujemy!

  1. Uczniowie oddziałów „0” i klas I-III , temat pracy plastycznej: „Jak można pomagać zagrożonym gatunkom roślin i zwierząt?”

I miejsce – Antoni Szyca klasa Ia SP w Wicku

II miejsce – Karolina Bosiacka II klasa SP Objazda

III miejsce – Dawid Kowalski klasa I SP Żelkowo

Wyróżnienie – Franciszek Kowalczyk klasa IIa SP Łeba

  • Uczniowie klas IV-VI, temat pracy plastycznej: „Rośliny i zwierzęta poza swym naturalnym środowiskiem”
    I miejsce – Wiktoria Ekier klasa Vb SP Pobłocie

II miejsce – Martyna Lodzińska klasa VIc SP w Wicku

III miejsce – Milena Piekarek klasa IV ZSP Główczyce

Wyróżnienie – Katarzyna Grzeszkowiak klasa V SP Żelkowo

  • Uczniowie klas VII-VIII, temat rozprawki lub wywiadu: „Człowiek – gatunek zagrożony czy zagrażający”

I miejsce – Julia Rzetecka klasa VIII SP Stowięcino

II miejsce – Anna Wesołowska klasa VIII SP Stowięcino

III miejsce – Magdalena Grzeszczuk klasa VIII SP Stowięcino

Wyróżnienie – Natalia Waleśkiewicz klasa VIIa SP w Wicku

W kolejnych trzech artykułach zaprezentujemy prace literackie, nagrodzone w XXIV konkursie literacko-plastycznym. Uczestnicy tej konkurencji dostali za zadanie znalezienie odpowiedzi na niecodzienne pytanie: „Człowiek – gatunkiem zagrożonym, czy zagrażającym?”. Oprócz złożoności tematyki, także i zadana forma tematu wymagała od młodych, nieuformowanych jeszcze umysłów krytycznego i szerokiego spojrzenia na zagadnienia, w których podobno wszystko już powiedziano i objaśniono. Nic bardziej mylnego – jak się bowiem okazuje tematyka ochrony środowiska i przyrody jest tak również złożona jak i sam przedmiot, którym owe dziedziny naszego życia się zajmują. Upływ czasu i doświadczenia ubiegłych dziesięcioleci w ochronie środowiska i przyrody pokazuje bowiem, że prostych rozwiązań nie ma, każda działalność człowieka wpływa na pozostałe elementy środowiska. Świadomość tego faktu – nawet jeżeli nie daje gotowych rozwiązań – świadczy o dużej wiedzy, wnikliwości, a może tylko świadczy o postawie sprzecznej względem dominującej obecnie narracji o braku alternatyw dla globalnych zmian na Ziemi? A może to dobrze, że młode pokolenie, które ma przed sobą jeszcze co najmniej kilka lat edukacji zanim podejmie decyzję chce podjąć się dyskusji na rzeczowe argumenty?

Czy tak jest w istocie, czy dobór przykładów dokonany przez laureatów konkursu zasługuje na rozważenie – niech Państwo ocenią sami. Zapraszamy do lektury!

Print Friendly, PDF & Email